جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نژاد لهستانی کاکل سفید

نژاد لهستانی کاکل سفید

مرغ و خروس لهستانی کاکل سفید، یکی از نژادهای ویژه پرندگان است که در دسته پرندگان زینتی قرار می‌گیرد. این پرنده زیبا که یک نژاد ارزشمند است، به خاطر تاج قابل توجه خود، معروف شده‌است. هم مرغ و هم خروس این نژاد دارای یک کاکل بزرگ روی سرشان هستند. در این مقاله می‌خواهیم درباره نژاد لهستانی کاکل سفید و انواع آن بیشتر بدانیم و درباره راه‌های نگهداری از این پرنده زیبا و جذاب اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

پیشینه نژاد لهستانی کاکل سفید

زادگاه مرغ لهستانی برخلاف نامش که به کشور لهستان برمی‌گردد، به احتمال زیاد قاره اروپا و کشور هلند است. اگرچه برخی از مورخان معتقدند که این ریشه اصلی نژاد قدیمی ممکن است یک کشور اروپای شرقی باشد، برخی دیگر ادعا می‌کنند که این پرنده در حدود قرن 15 از اسپانیا یا ایتالیا، به هلند وارد شده است. اعتقاد بر این است که این نژاد به این دلیل این‌گونه نامگذاری شده است که تاج آن شبیه کلاه‌هایی بود که سربازان لهستانی، در آن زمان می‌پوشیدند. از آن جا که این مرغداران هلندی، تولید کننده این پرنده و انواع مختلف آن بودند، اعتبار ایجاد این نژاد به آنها اعطا شد. در حقیقت، این نژاد برای فرهنگ هلند آنقدر مهم شد که در بسیاری از نقاشی های مربوط به قرن پانزدهم دیده می‌شود.

نژاد لهستانی کاکل سفید
نژاد لهستانی کاکل سفید

حتما بخوانید: مرغ ارپینگتون

ویژگی‌های نژاد لهستانی کاکل سفید

جدا از مدل کاکل و پرهای سر، مرغهای لهستانی دارای بدن نسبتاً کوتاه ​​و دم بزرگ و کاملاً پهن هستند. گردن آنها نیز اندازه متوسط ​​و کمی قوسی شکل است. این نژاد از نوع مرغ پا پاکی هستند، به این معنی که هیچ پری روی ساق پای آنها رشد نمی‌کند. منقار این نژاد آبی یا آبی تیره  و  رنگ چشمان آنها معمولاً مایل به قرمز است. وضعیت نر یا ماده بودن این نژاد معمولاً در سن بین 4 تا 5 ماهگی قابل تشخیص خواهد بود.

هنگامی که پرندگان بالغ شدند، تشخیص خروس از مرغ آسان‌تر است، زیرا خروس‌ها کمی بزرگ‌تر و تاج آنها بارزتر و بزرگ‌تر است. نژاد لهستانی کاکل سفید، ماهیتی آرام و دوستانه دارد و از این نظر برای خانواده‌های دارای فرزند کوچک، کاملاً مناسب و امن است.

مرغ‌های این نژاد، بودن در کنار انسان‌ها را دوست دارند و بدون سر و صدای زیاد، به کار با انسان عادت می‌کنند. نکته قابل تامل درباره این نژاد، این است که در صورت بروز  اتفاقات غیر منتظره در محیط اطراف آنها، ممکن است جا بخورند. دلیل این مشکل این است که پرهای کاکل سر، در صورتی که رشد زیادی کرده باشند، بینایی آنها را محدود می‌کند و ممکن است که نتوانند اطراف خود را زیر نظر داشته باشند. برای رفع این مشکل هنگام نزدیک شدن به آنها، نوعی سوت زدن یا ایجاد صدا، می‌تواند به جلوگیری از این واکنش‌های وحشت زده کمک کند.

نژاد لهستانی کاکل سفید
نژاد لهستانی کاکل سفید

حتما بخوانید: با مرغ های کوچین بیشتر آشنا شوید + همه نکاتی که باید بدانید

نکاتی درباره نگهداری از مرغ نژاد لهستانی کاکل سفید

این نژاد از مرغ، مانند دیگر مرغ و خروس‌ها شرایط نگهداری ساده‌ای دارند. این پرنده مانند مرغ‌های معمولی از گندم، جو، برنج، غلات و حشرات تغذیه می‌کند. دمای محیط زندگی این پرنده باید معتدل و محیط زندگی باید خشک و بدون رطوبت اضافی باشد. مراقبت دائم و با دقت از جوجه‌ها تا دو تا سه هفته اول زندگی، ضروری است زیرا برجستگی روی سر آنها، بسیار حساس بوده و هر گونه ضربه به این قسمت سر پرنده، ممکن است باعث تلف شدن آن شود.

وقتی صحبت از مرغ‌های لهستانی می‌شود، مراقبت‌های ویژه بیشتر شامل تمیز نگه داشتن تاج آنها در هر زمان است. در صورت آلوده شدن تاج، لازم است آن را بشویید و خشک کنید. سعی کنید تمام پره‌های تاج، تا حد ممکن با حوله خشک شوند. اگر قادر به شستن تاج پرنده نیستید، می‌توانید برای جلوگیری از هجوم کنه، از مواد ضدعفونی کننده حشرات ارگانیک استفاده کنید. در هنگام استفاده از این مواد فقط مطمئن شوید که با بینی یا چشم پرنده تماس نداشته باشد. اگر ذرات گرد و غبار در زیر پره تاج پرنده باقی بماند، می‌تواند به چشم و گوش مرغ آسیب جبران ناپذیری وارد کند. پیرایش پرهای سر پرنده، نه تنها باعث بهتر دیدن مرغ‌ها می‌شود بلکه به جلوگیری از عفونت چشم نیز کمک می‌کند.

اگر آنها را همراه مرغ و خروس‌های دیگر نگهداری می‌کنید، سعی کنید آنها را زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که مورد آزار قرار نگرفته اند، مخصوصاً اگر نژادهای خروس بیش از حد غالب در گله وجود داشته باشد. نژاد لهستانی کاکل سفید، به خوبی با قفس و یا محیط بسته سازگار می‌شوند، اما اگر تصمیم دارید آنها را در محیط باز و آزاد قرار دهید، باید مراقبت ویژه‌ای از پرنده انجام شود، زیرا دید محدود، آنها را در معرض خطر شکار توسط حیوانات شکارچی قرار می‌دهد.

نژاد لهستانی کاکل سفید
نژاد لهستانی کاکل سفید

حتما بخوانید: مرغ لگهورن را کامل بشناسید

انواع نژاد مرغ لهستانی

1.    مرغ لهستانی طلایی (AKA Golden Laced Polish)

مرغ ماده لهستانی طلایی، نوعی از نژاد لهستانی کاکل سفید است که رنگی مایل به خاکستری دارند که از روشن تا تیره متفاوت است. قسمت جلوی گردن و سینه دارای رنگ رنگین کمانی و دم آن سیاه و سفید و دارای رگه‌های خاکستری است. بال‌ها به رنگ قهوه ای است و دارای برجستگی های مشکی است. پرنده نر لهستانی طلایی دارای رنگ سفید کرمی در سر، پشت طلایی و بال‌های طلایی با رگه‌هایی سیاه و سفید هستند. رنگ سیاه در قسمتهای جلوی گردن، سینه و دم آنها به چشم می‌خورد.

2.    مرغ لهستانی نقره‌ای

نر و ماده انواع نقره‌ای این نژاد دارای پرهای خاکستری- نقره ای تا سفید- نقره‌ای با رگه‌های سیاه است. برخی از گونه‌های این نوع از پرنده دارای ریش در زیر چانه هستند و برخی نیز ریش ندارند.

3.    مرغ سفید لهستانی

مرغ های ماده سفید لهستانی، پرهایی کاملا سفید برفی دارند. منقار این گونه از پرنده، به رنگ تیره و ساق پا و انگشتان آنها به رنگ آبی روشن است. این نژاد در انگلیس  با نام  Self White شناخته می‌شود.

4.    مرغ سیاه لهستانی با تاج سفید | نژاد لهستانی کاکل سفید

در این گونه از مرغ لهستانی، جوجه های ماده و نر دارای پرهای کاملاً براق و مشکی، با تاج تماماً سفید هستند. در قسمت‌هایی از بدن این گونه، پرهای آبی رنگ نیز به چشم می‌خورد.

5.    مرغ لهستانی طوسی کاکل سفید

این گونه از پرنده که مرغ لهستانی آبی کاکل سفید هم نامیده می‌شود، دارای پرهای طوسی- آبی است وکاکلی به رنگ سفید دارد. این پرنده نیز دارای جثه‌ای متوسط است.

سوالات متداول

زادگاه مرغ لهستانی کجاست؟

قاره اروپا و کشور هلند

نژاد لهستانی کاکل سفید از چند ماهگی قابل تشخیص است؟

بین 4 تا 5 ماهگی

تغذیه مرغ نژاد لهستانی کاکل سفید چیست؟

این پرنده مانند مرغ‌های معمولی از گندم، جو، برنج، غلات و حشرات تغذیه می‌کند

خصوصیات ظاهری مرغ سیاه لهستانی با تاج سفید چیست؟

جوجه های ماده و نر دارای پرهای کاملاً براق و مشکی، با تاج تماماً سفید هستند. در قسمت‌هایی از بدن این گونه، پرهای آبی رنگ نیز به چشم می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *